SocialStiri externe
De ce feministele nu luptă pentru femeile musulmane?
Sunt femeile din țările musulmane oprimate? Dar în enclavele islamice din Occident? Sunt acestea locuri care încalcă sau îndeplinesc Coranul și legea islamică?
Ayaan Hirsi Ali, autoare și activistă crescută ca musulman devotat, descrie criza drepturilor omului din zilele noastre și se întreabă de ce feministelor din Occident nu pare să le pese, explicând de ce imigrația din Orientul Mijlociu în Occident contribuie la această criză mai mult ca niciodată.
„Cultura este importantă. Este sursa principală de progres sau regres social. În nici un domeniu nu vedem asta mai clar decât în statutul femeilor. Cultura iudeo-creștină – și poate că un cuvânt mai potrivit este civilizația – a produs de-a lungul timpului codurile legilor, limbajul și prosperitatea materială care au ridicat mult statutul femeilor.
Dar acest progres nu este împărtășit peste tot.
Există încă sute de milioane de oameni care trăiesc într-o cultură – islamică, de exemplu – care consideră normală inferioritatea femeilor. Până de curând, aceste culturi – occidentale și islamice – erau, în mare parte, separate. Dar asta se schimbă. În mod dramatic.
Un val masiv de bărbați imigranți din Orientul Mijlociu, Asia de Sud și diferite părțile Africii au adus un set diferit de valori în Occident, mai exact în Europa. Peste un milion de imigranți au venit doar în 2015. Multe alte milioane sunt pe drum.
Ca rezultat, agresiunile împotriva fetelor și femeilor – hărțuire, atacuri și violuri – au crescut brusc. Aceste agresiuni ilustrează diferența clară dintre cultura occidentală a victimelor și cea a făptuitorilor.
Trebuie spus că nu toți bărbații imigranți se dedau la agresiuni sexuale sau aprobă asemenea atacuri, dar ar fi o imensă greșeală să negăm că sistemul de valori al atacatorilor este radical diferit de sistemul de valori occidental.
În Occident, femeile sunt emancipate și autonome sexual. Comportamentul sexual și religios sau reținerea sexuală sunt determinate de voința individuală a femeilor. Celălalt sistem de valori, opus, este unul în care femeile sunt privite fie ca mărfuri (adică valoarea lor depinde de virginitatea lor), fie ca niște prostituate, dacă sunt vinovate de „indecență” publică (purtând, de exemplu, o fustă mai scurtă).
Nu cred că aceste sisteme de valori pot coexista. Întrebarea este ce sistem de valori va predomina. Din păcate, aceasta rămâne o întrebare deschisă.
Situația curentă din Europa este profund tulburătoare: nu numai că femeile musulmane din Europa sunt supuse unei opresiuni considerabile în multe feluri, dar astfel de norme riscă să se răspândească la femeile non-musulmane care se confruntă cu agresiunea bărbaților musulmani.
Ai crede că feministele din Statele Unite și din Europa sunt foarte tulburate de această situație evidentă. Dar, din păcate, cu puține excepții, nu pare să fie așa.
Frecvent în rândul multor feministe occidentale există un tip de confuzie morală, în care se spune că femeile sunt asuprite peste tot și că această opresiune, în cuvintele feministei Eve Ensler, este „exact aceeași” în toată lumea; în Occident la fel ca în Pakistan, Arabia Saudită sau Iran.
Pentru mine, acest lucru denotă prea mult relativism moral și o înțelegere inadecvată a legii Sharia. Poate este adevărat că situația femeilor din Occident nu este perfectă, dar poate nega cineva cu adevărat faptul că femeile se bucură de libertăți și oportunități mai mari în Statele Unite, Franța și Finlanda decât în Iran, Pakistan sau Arabia Saudită?
Alte feministe au susținut, de asemenea, că femeile non-occidentale nu au nevoie de „salvare” și că orice sugestie că „au nevoie” de ajutorul feministelor occidentale este o insultă și o superioritate față de femeile non-occidentale.
Perspectiva mea este una practică: orice efort care ajută femeile musulmane – indiferent dacă trăiesc în Occident sau sub guverne islamice – trebuie încurajat. Orice efort de a presa guvernele pentru schimbarea legilor injuste trebuie susținut.
Feministele occidentale și liderele lor au de făcut o alegere simplă: fie găsesc scuze la această situație de neiertat, fie solicită reforme în culturile și doctrinele religioase care continuă să oprime femeile.
Nimic nu ilustrează mai bine acest lucru decât ceea ce s-a întâmplat în Cologne, Germania, în seara de Anul Nou 2015. În acea noapte, în timpul sărbătorilor tradiționale ale orașului, 467 de femei germane au raportat că au fost hărțuite sau agresate sexual de bărbați de origine nord-africană și arabă.
În două luni, au fost identificați 73 de suspecți – cei mai mulți din Africa de Nord, 12 dintre ei fiind acuzați de infracțiuni sexuale. Cu toate acestea, ca răspuns la atacuri, primarul feminist din Cologne, Henriette Reker, a emis un ghid pentru femei. „Păstrați distanța de un braț” între voi și un grup de bărbați arabi și veți fi bine, le-a sfătuit primarul pe femeile din Cologne.
Comentariile primarului Reker subliniază gravitatea problemei: are loc o ciocnire a culturilor. Primul pas în rezolvarea acestei probleme este apărarea fără rezerve a valorilor care au permis femeilor să prospere. Feministele cu organizațiile, rețelele și puterea de lobby pe care o au trebuie să fie în prima linie în această bătălie. Relevanța lor depinde de asta. La fel de bine și bunăstarea nenumăratelor femei, occidentale sau non-occidentale”.